Dzień I
- Rozpoczęcie szkolenia, ćwiczenie wprowadzające (icebreaker).
- Menedżer czy lider?
- Role i funkcje menedżera w zespole.
- Komunikacja – wprowadzenie i podstawowe umiejętności.
- Aktywne słuchanie w pracy menedżera.
- Zakłócenia i bariery komunikacyjne – rozpoznawanie i unikanie.
- Model czterech uszu i ust: komunikowanie i odczytywanie intencji.
- Najczęstsze błędy popełniane w komunikacji z pracownikami – autodiagnoza i omówienie.
- Pytania w pracy menedżera – jak pytać, a jak nie?
- Rozmowy rozwojowe oparte na technikach coachingowych.
- Expose szefa – jak zbudować i wygłosić komunikat budujący wiarygodność menedżera?
- Czym jest charyzma, czy jest niezbędna i jak nad nią pracować?
- Spójność działania i odpowiedzialność za komunikat.
Dzień II
- Polecenie służbowe a delegowanie – zasadnicze różnice.
- Motywująca funkcja delegowania.
- Delegowanie zadań, uprawnień i odpowiedzialności.
- Kiedy delegować, a kiedy zlecać?
- Przygotowanie do rozmowy delegującej – ćwiczenie na materiale uczestników.
- Przeprowadzenie rozmowy delegującej – praktyczne ćwiczenie z omówieniem.
- Rozmowy przeglądowe i podsumowujące: monitorowanie i rozliczenie wykonania zadań.
- Informacja zwrotna pozytywna i korygująca – kiedy udzielać?
- Zasady udzielania informacji zwrotnych – na co zwrócić uwagę, żeby nie wylać dziecka z kąpielą?
- Budowanie kultury doceniania.
- Trudne sytuacje komunikacyjne z pracownikami – przykładowy schemat rozmowy.
- Jak przekazywać informację korygującą i nie wzbudzać postawy defensywnej?
- Komunikaty typu „ja” vs. komunikaty typu „ty”.
- FUKO i inne wybrane modele udzielania informacji zwrotnej.
Dzień III
- Czym jest asertywność, a czym nie jest?
- Co nam daje asertywność i jak budować asertywną postawę?
- Postawa asertywna w pracy menedżera.
- Asertywne reagowanie na krytykę.
- Co robić, gdy ktoś przekracza nasze granice?
- Konflikt – czym jest, a czym nie jest.
- Style reagowania w konflikcie.
- Rodzaje konfliktów – koło Moore’a.
- Przeciwdziałanie budowaniu „podziemia” w zespole (plotki, sojusze, „my kontra oni”).
- Interwencja menedżera.
- Rola mediatora a rola arbitra.
- Identyfikacja emocji występujących w konflikcie.
- Stanowisko a interes – ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem.
- Przeprowadzanie rozmów konfrontujących strony konfliktu.
- Schematy dojścia do porozumienia.
- Gra szkoleniowa utrwalająca umiejętności.
- Podsumowanie i utrwalenie wiedzy.
- Stworzenie indywidualnego planu działania do wdrożenia po szkoleniu.