Dzień I
- Rozpoczęcie szkolenia, ćwiczenie wprowadzające (ice breaker).
- Kim jest klient? Obsługa klienta wewnętrznego i zewnętrznego i jej wpływ na wizerunek firmy.
- Trójkąt satysfakcji klienta – potrzeby merytoryczne, psychologiczne, proceduralne.
- Złote standardy obsługi klienta.
- Kontakt bezpośredni, telefoniczny, pisemny – ich specyfika i jej wpływ na obsługę klienta.
- Dress-code a wizerunek – co komunikujemy swoim ubiorem?
- To co niewerbalne, czyli mimika, mowa ciała i proksemika w obsłudze klienta: na żywo i online.
- Etykieta biznesowa a etykieta towarzyska – czym się od siebie różnią? Omówienie zasad precedencji.
- Autodiagnoza: co wiem na temat prawidłowego zachowania w typowych sytuacjach biznesowych?
- Najważniejsze reguły etykiety biznesowej w rozmowach telefonicznych oraz spotkaniach face-to-face i online – omówienie na konkretnych przykładach.
- Dobre standardy w korespondencji elektronicznej.
- Formy adresatywne i formuły zakończenia, czyli jak dobrze rozpocząć i zakończyć wiadomość lub pismo.
- O co się potykamy: najczęściej powtarzające się błędy redaktorskie i językowe.
- Organizacja materiału – praktyczne ćwiczenie w redagowaniu wiadomości.
- Kompozycja i układ pism biznesowych.
Dzień II
- Narzędzia aktywnego słuchania: parafrazowanie, klaryfikacja, precyzowanie.
- Rodzaje pytań i ich wpływ na kontrolowanie rozmowy.
- Zarządzanie słowem w obsłudze klienta. Jak unikać komunikatów tworzących trudne sytuacje.
- Udzielanie informacji i wyjaśnień: fakty, a opinie i interpretacje.
- Powstawanie głosu i higiena aparatu mowy.
- Wpływ tempa mówienia na jakość komunikacji z klientem.
- Mowa chaotyczna, monotonna, a ich odbiór przez klienta.
- Dykcja i artykulacja – praktyczne ćwiczenia aparatu mowy.
- Komunikacyjna wartość pauzy, czyli tworzenie przestrzeni dla klienta.
- Czym jest prozodia mowy i jaką ją wykorzystać w komunikacji z klientem?
- Dlaczego reklamacja jest prezentem ze strony klienta i jak za ten prezent podziękować?
- Najczęściej popełniane błędy komunikacyjne w obsłudze reklamacji.
- Oddzielanie faktów od ocen, interpretacji i emocji.
- Klient zgłasza niezadowolenie – wypracowanie sposobów reakcji
- Gra szkoleniowa podsumowująca i utrwalająca zdobytą wiedzę i umiejętności.
- Identyfikacja mocnych stron, czyli na czym będę opierać swój potencjał?
- Identyfikacja obszarów do rozwoju i stworzenie indywidualnego planu działania.