W 2022 r. TikTok, jako platforma mediów społecznościowych do udostępniania wideo, stała się najpopularniejszą aplikacją na świecie.
Przestała być jedynie platformą wykorzystywaną przez dzieci i młodzież. Coraz więcej firm mając świadomość jej potęgi, zaczęła wykorzystywać TikToka jako narzędzie marketingowe. Postęp tej świadomości jest bardzo dynamiczny i z dnia na dzień coraz bardziej rośnie. Algorytmy TikToka są bardzo korzystne z punktu widzenia zasięgów organicznych, a ceny reklam nawet kilkukrotnie niższe niż na Facebooku lub Instagramie. Dlatego już teraz warto zacząć działania marketingowe na TikToku i właśnie dlaczego jest to najwłaściwszy na to moment.
TikTok jest mieszanką muzyki i filmów z synchronizacją ruchu warg, komedii. W ostatnim czasie także miejscem, gdzie wielu twórców dzieli się wiedzą w postaci mikro blogów i dzięki temu właśnie zyskuje ogromne zasięgi i wielu odbiorców. To odpowiednie miejsce, aby za pomocą lekkiego w odbiorze, naturalnego przekazu, zaprezentować swoje usługi i produkty. TikTok nie jest łatwą platformą do zrozumienia na pierwszy rzut oka – ważne jest jednak to, że stawia na naturalność. Nie musimy być więc mistrzami aparatu lub kamery, aby tutaj zacząć działania i odnosić efekty.
Obecnie 40% użytkowników TikTok znajduje się w Chinach. Indie mają szczególnie dużą bazę użytkowników i stanowią do tej pory około 25% pobrań aplikacji. W marcu 2019 r. baza użytkowników TikTok w USA wynosiła około 14 milionów! Jeśli natomiast mówimy o Polsce to zdecydowanie jesteśmy popularną grupą odbiorców, ponieważ mamy ponad 12 milionów użytkowników na tej platformie! Pomimo, że liczba odbiorców w przedziale 18-24 lat stanowi około 50%, bardzo szybko rośnie grupa w wieku 25-34 oraz 35-44 lat. Nie bez znaczenia mają także odbiorcy w wieku 45-55, których również stale przybywa.
Do czego tak naprawdę służy TikTok?
Dotychczas wielu ludzi na TikToku szukało głównie mikro rozrywki i rozrywki na kilka minut w ciągu dnia. Ten trend się jednak szybko zmienia, albowiem szukamy tutaj także wiedzy. Dobrymi przykładami mogą być nauka języków obcych, fotografii, szerokiego marketingu i sprzedaży, zarządzania firmą, pracownikami i wykorzystywania różnego rodzaju aplikacji. Szukamy także porad na temat psychologii, nieruchomości, ubezpieczeń i kredytów, a nawet bólu kolana. Możemy się także dowiedzieć jak wykonać profesjonalny makijaż lub fryzurę. Jeśli film jest interesujący, a przekazywana wiedza wartościowa, wówczas cieszą się dużą liczbą reakcji. Odnotowuje to algorytm TikToka i materiał jest szybko udostępniany na stronie „Dla Ciebie” i zyskuje miliony wyświetleń.
Algorytmy na TikToku
Każdy, kto ma konto TikToku, może tworzyć treści wideo zawierające muzykę, specjalne filtry, a nawet efekty wizualne. Celem jest tworzenie filmów, które przyciągną zainteresowanie użytkowników w ciągu pierwszych kilku sekund, aby zatrzymać ich przewijanie i zwrócić uwagę.
Podobnie jak w przypadku aplikacji takich jak Twitter i Instagram, większość platformy TikTok kieruje się trendami i hashtagami, które pozwalają użytkownikom znajdować interesujące ich treści.
Początki na TikToku.
Zanim zaczniesz działać opracuj strategię obecności swojej firmy lub marki w tym kanale komunikacji. Zastanów się co i w jaki sposób chcesz prezentować na TikToku. Widzowie oglądają krótkie filmy, aby zobaczyć prezentację swoich ulubionych twórców, która jest autentyczna, inspirująca, edukacyjna i zabawna. Wykorzystaj ten kanał, aby zwiększyć głos swojej marki dzięki recenzjom produktów i treściom generowanym przez użytkowników.
To Twoja okazja, aby pokazać swoim odbiorcom, co składa się na budowanie Twojej marki! Oferuj zakulisowe wrażenia na temat tego, jak to jest być częścią Twojej marki, niezależnie od tego, czy pochodzą od influencerów, czy pracowników.
Najskuteczniejsze treści obejmują nagrania z sesji kampanii, wpływowe osoby rozpakowujące produkty, synchronizację ust z dźwiękami, z którymi można się zorientować, oraz pracowników, którzy dobrze się bawią w pracy. Ludzie wchodzą na TikToka po beztroską rozrywkę, a nie wyprodukowane wideo. Na szczęście krótkie wideo jest łatwe do sfilmowania — wystarczy tylko statyw i telefon oraz kilka pomocnych do tego aplikacji.
Marketing na TikToku.
Chociaż wskoczenie na kolejny kanał społecznościowy jako marka może wydawać się, że jest nie lada wyzwaniem. TikTok nigdzie się nie wybiera w najbliższym czasie i masz czas na to, aby rozwinąć swoją wiedzę w tym zakresie. Szybka, skoncentrowana na rozrywce treść pochodząca z TikToka na nowo definiuje to, co użytkownicy chcą widzieć od marek. Marki mają możliwość zaprezentowania się z innej strony na TikToku w porównaniu z tym, jak są przedstawiane na innych portalach społecznościowych, takich jak Instagram.
Podczas gdy przeciętny twórca TikToka jest częścią Gen Z, TikTok zaczyna teraz przyciągać szerszą bazę użytkowników.
Jeśli jesteś właścicielem firmy, marketing TikTok może potencjalnie być świetnym kanałem dla Twojej marki. Nawet w 2022 roku konkurencja biznesowa na platformie społecznościowej wśród małych i średnich firm jest stosunkowo niewielka. Wciąż masz okazję wyprzedzić konkurencję. Możesz myśleć o TikToku jak o korzystaniu z Instagram Stories. Nie mają na celu zwiększania sprzedaży, ale raczej ukazują osobowość Twojej firmy!
Co więcej, kampanie reklamowe na TikToku są dalej stosunkowo tanie, wiele filmów dobrze się rozwija w sposób organiczny. Nie trzeba ich promować, więc zasięgi przybywają nam same, a nowi, potencjalni klienci znając już dobrze naszą markę z TikToka przejdą z wielką chęcią na nasze inne media społecznościowe, stronę internetowe, a może nawet skontaktują się z nami.
Od czego warto zacząć działania na TikToku? Przygotowaliśmy 5 niezbędnych kroków!
1.Używaj hasztagów
Podobnie jak wiele innych sieci społecznościowych, użytkownicy TikTok polegają na hashtagach do katalogowania swoich filmów i wyszukiwania klipów według tematu. Jeśli użytkownik kliknie lupę „Odkryj” u dołu ekranu, zobaczy listę filmów posortowanych według popularnych hashtagów.
Dlaczego marki korzystają z hasztagów?
- Aby zwiększyć zasięg swoich treści
- Identyfikują konkurentów
- Zdobywają więcej obserwujących
2. Podążaj za trendami
Innym sposobem wykorzystania hashtagów w ramach strategii marketingowej jest zwracanie uwagi na popularne hashtagi. Następnie możesz tworzyć i udostępniać filmy związane z tymi popularnymi filmami.
Pamiętaj, że trendy mogą się szybko zmieniać. Regularnie obserwuj trendy TikTok i bądź przygotowany na zmianę treści, aby nadążyć za szaleństwem.
Jeśli udostępniasz swoją wersję popularnego typu wideo, nie twórz z niej kopii filmów innych osób. Znajdź sposób, aby Twój film był wyjątkowy.
3. Zachęcaj do komentowania!
Podobnie jak większość sieci społecznościowych, TikTok obsługuje częste zaangażowanie użytkowników. Komentarze są doskonałym sposobem na osiągnięcie tego celu. Idealnie nawiążesz rozmowy z potencjalnymi klientami.
4. Twórz kreatywne treści i posługuj się przejrzystymi formami przekazu
Filmy TikTok mogą trwać nawet minutę. Nie masz dużo czasu, aby przekazać swoją wiadomość. I cokolwiek robisz, nie przesyłaj tylko rażących reklam – nawet oficjalne reklamy TikTok powinny zapewnić wartość Twoim odbiorcom
Napisanie dobrego opisu jest również niezbędne do celów SEO. Zasadniczo chcesz, aby TikTok wiedział, o czym jest Twój film, gdy indeksuje twój klip i miejmy nadzieję, sugeruje go preferowanym odbiorcom. Pamiętaj, aby w opisach uwzględnić najważniejsze słowa kluczowe, ale muszą one mieć sens, a nie być przypadkowym zbiorem słów.
5. Równoważ swój content
Podobnie jak w przypadku wszystkich programów marketingu społecznościowego, musisz zrównoważyć rodzaj treści, które udostępniasz w TikTok. Większość Twoich filmów musi dostarczać rozrywki lub informować odbiorców. Jeśli zbudujesz publiczność w tym procesie, powinieneś być w stanie połączyć się z kilkoma dodatkowymi filmami promocyjnymi.
Typowy użytkownik TikTok ignoruje reklamy, więc musisz najpierw zbudować swoją wiarygodność, zanim opublikujesz rażące materiały promocyjne. Wiele firm uważa, że najlepszym sposobem na obejście tej pogardy dla reklamy jest przesyłanie filmów wideo przedstawiających osoby korzystające z Twojego produktu. Na przykład możesz podać szereg wskazówek, jak uzyskać wartość z produktu, a może wyjaśnić, jak korzystać z niektórych bardziej niejasnych funkcji (i zademonstrować, jakie korzyści przyniosłyby one widzowi).
Teraz, kiedy już rozumiesz działanie platformy, możesz już śmiało stawiać swoje pierwsze kroki na TikToku.
TikTok może działać jako skuteczny kanał marketingowy. Będziesz już w stanie dotrzeć do dużej liczby osób przy stosunkowo niskich kosztach. Zdobyta wiedza pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję, zwłaszcza jeśli nie poświęcili cennego czasu na poznanie działania TikToka.
Zapraszamy na nasze szkolenia z TikToka w biznesie: Szkolenie TikTok w Biznesie