Te pytania są na liście jednych z najczęściej zadawanych i niejasnych pytań w biznesie.
Pojęcia Branding, a Marketing mimo dobrej współpracy, służą innym celom i nie mogą się wzajemnie zastępować. Zrozumienie tych istotnych różnic jest tak naprawdę celem do prężnie rozwijającego się biznesu.
Branding obejmuje wszystkie działania biznesowe mające na celu określenie, dlaczego firma istnieje.
- Jakie są ich wartości?
- Co to oznacza?
- A jaka jest długoterminowa misja?
Obejmuje wygląd zewnętrzny marki, jak i jej wizualną stronę. Jest to obszar do działania dla projektantów i grafików. Często możecie spotkać się ze stwierdzeniem obrandować albo dodać branding –nie chodzi tu o nic innego jak wstawić logo, dodać kolory firmowe czy inne elementy budujące identyfikacje marki.
Branding to przekaz skierowany do klientów, który ma wpłynąć na ich sposób myślenia o marce.
Marketing jest narzędziem, które znajduje odpowiednich odbiorców, którzy kupują nasze produkty, bądź usługi.
Marketing to działalność, zbiór instytucji i procesów służących do tworzenia, komunikowania się, dostarczania i wymiany ofert, które mają wartość dla klientów, partnerów i ogółu społeczeństwa-AMA
Po zidentyfikowaniu odbiorców lub obserwujących, następna w tym procesie będzie edukacja ludzi.
- Czym się wyróżnia Twoja marka?
- Dlaczego jest to ważne i jak produkty / usługi firmy zaspokoją ich potrzeby?
- Oczywiście dla zdecydowanej większości firm ten ostatni punkt jest kluczowy – sprzedaż.
Marketing może zwiększyć sprzedaż produktu lub usługi, lecz w żaden sposób jej nie tworzy.
Ponieważ zarówno branding, jak i marketing pomagają w przekazywaniu informacji klientom i wpływają na relacje, to w pewnym stopniu się pokrywają. Na przykład cały Twój marketing musi mieć na uwadze Twoją markę.
Projektując treści do strategii sprzedaży lub strategii SEO, musisz upewnić się, że używasz odpowiednich słów kluczowych dla Twojej marki.
Kiedy kierujesz reklamy do klientów na Facebooku, powinieneś sprawdzić, czy Twoje wiadomości zawierają odpowiedni język, obrazy i kolory.
Jak zadbać o Branding?
Odpowiedź jest prosta- generowanie wartości marki.
Wartość marki to zwiększona wartość, jaką produkty firmy otrzymują dzięki rozpoznawalnej nazwie. Kapitał ten generowany jest zarówno poprzez działania marketingowe (reklama, kampanie PR, media społecznościowe), jak i konsekwencję w dostarczaniu doświadczenia marki.
Jeśli ten proces zostanie przeprowadzony poprawnie, będzie to oznaczać, że więcej klientów kupi więcej od Ciebie, poleci Cię i będzie mniej prawdopodobne, że zostawi Cię dla konkurencji.
Jak stworzyć kampanię, która wyraźnie będzie łączyła branding: silne nacechowanie emocjonalne reklam, ekspozycja marki oraz powtarzające się motywy graficzne?
Pomogą Wam w tym poniższe pytania – odpowiedzi na nie wymagają analizy i zastanowienia się nad powodami, dla których istnieje firma. Jasne określenie celów nie tylko będzie lepiej odebrane przez klientów, ale także wesprze działania marketingowe.
- Jakie są Twoje najważniejsze zasady i wartości?
- Co ma odróżnić Twoją markę od konkurencji?
- Dlaczego klient ma sięgnąć po Twoje produkty, a nie produkty konkurencyjnych marek?
- Dlaczego założyłaś/-eś tę firmę?
- Jaka jest jej historia?
- W jaki sposób klient korzysta lub będzie korzystał z tego, co oferujesz?
- Co spowodowało chęć stworzenia/przeprojektowania Twojej marki?
- Dlaczego klient ma uwierzyć w to, co obiecuje Twoja marka?
- Jakie są korzyści emocjonalne i funkcjonalne Twojej marki?
Odpowiednio przygotowana marka zjednuje sobie klientów na długie lata.
Co jest ważniejsze?
Tak więc marketing i branding to nie to samo. Jednak bardzo ściśle ze sobą współpracują. Nie możesz mieć dobrej strategii marketingowej bez znajomości swojej marki.
Najważniejszą rzeczą do zapamiętania na temat relacji między marketingiem a brandingiem jest to, że branding jest najważniejszy.
Spójność w brandingu to podstawa. Wielkie marki nie odnoszą sukcesu z dnia na dzień, ale konsekwentnie z upływem czasu. Twoja marka to Twoja tożsamość jako firmy, a Twoje metody marketingowe pomagają Ci udowodnić tę tożsamość i pokazać klientom, co reprezentujesz.
Wnioski
Chociaż te dwie koncepcje niewątpliwie pokrywają się w wielu obszarach, nadal istnieje między nimi wyraźna różnica. Branding to długoterminowa obietnica złożona klientom i historia stojąca za tym, dlaczego firma istnieje.
Marketing polega na odkrywaniu i łączeniu się z odbiorcami, którzy najprawdopodobniej skorzystają z tej długoterminowej obietnicy.
Jeśli zainteresował Was ten temat zapraszamy na szkolenie z Copywritingu, na którym na pewno pomożemy Wam stworzyć najważniejsze punkty Brandingu!