Blog

Jak zmienił się Marketing?

Zastanów się co pierwsze przychodzi ci na myśl jeśli mówisz o marketingu?

 Myślę, że dobrze znamy tą odpowiedź są to reklamy! Łatwo zapomnieć, że marketing to wielowiekowa praktyka. Jak ukształtował się Marketing na przestrzeni lat oraz jak zmienił się niedawno przez pandemię Covid-19?

Historia Marketingu

Marketing  przeszedł długą drogę od swoich początków, ale jego podstawowa koncepcja pozostała – promowanie produktów lub usług firmy. W przeszłości marketerzy polegali głównie na bezosobowych, szeroko zakrojonych kampaniach, takich jak reklamy drukowane, reklamy telewizyjne i billboardy. Teraz marketing to gra polegająca na budowaniu autentycznych relacji, zdobywaniu zaufania klientów i docieraniu do niszowych odbiorców.

Tak naprawdę sama historia marketingu zaczyna się dużo wcześniej niż myśli większość ludzi. Dużo możemy pisać o wczesnym i nieświadomym użyciu prostych form logo. Producenci towarów stemplowali swoje produkty znakiem podpisu, aby zasygnalizować kupującym, kto stworzył kupowany przez nich produkt.

Ewolucja Przemysłowa

Między 1860, a 1920 rokiem. Był to okres bezprecedensowych zmian w sposobie wytwarzania towarów. Wraz z pojawieniem się nowych technologii po raz pierwszy możliwa stała się masowa produkcja, a fabryki mogły generować większe ilości towarów wydajniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Ta technologia miała ogromny wpływ na marketing, ponieważ firmy mogły teraz docierać do znacznie szerszej publiczności. Masowa produkcja towarów obniżyła również ceny, czyniąc je bardziej przystępnymi dla konsumentów.

W rezultacie era rewolucji przemysłowej była kluczowym okresem dla marketingu, ponieważ dzięki niej powstały fundamenty pod nowoczesne techniki marketingu masowego!

Era Sprzedaży

Era sprzedaży  to głównie lata 20. – 40. XX wiek. Był to czas, w którym coraz więcej firm konkurowało o klientów. Nowe firmy próbowały przejąć udział w rynku od firm o ugruntowanej już pozycji.

Głównym celem w tym czasie była po prostu masowa sprzedaż. Ani doświadczenie klienta, ani jakość produktu lub usługi nie były najważniejsze. Firmy wykorzystywały przyciągające wzrok promocje sprzedaży, reklamy radiowe i sprzedaż obwoźną, aby zachęcić klientów do zakupu.

Era Marketingu

Dzisiaj możemy mówić o erze marketingu, a za jej początek uznaje się lata 90. XX wieku. Obecnie o wiele bardziej skupiamy się na jakości usług bądź produktów niż ilości. Rozumiejąc specyficzne potrzeby docelowych klientów i dopasowując działania marketingowe do tych potrzeb, firma jest w stanie osiągnąć znacznie lepsze wyniki.

W tej erze rozwinął się także marketing cyfrowy o którym jest tak głośno obecnie. Niestety na początku tylko niewielka liczba osób miała taki dostęp do Internetu.

Jak opisuje strona Data Reportal: „Obecnie prawie połowa światowej populacji korzysta z Internetu”.

Masowy rozwój stron internetowych skłonił wyszukiwarki do opracowania technologii filtrowania niepotrzebnych informacji na podstawie tego, czego szukali użytkownicy. Strategie marketingowe, takie jak optymalizacja wyszukiwarek, pozwoliły firmom lepiej zrozumieć swoich konsumentów, czego chcą, jak reagowali na poszczególne kampanie i na co mogą zareagować w przyszłości. Stworzyło to bardziej dogłębne, intuicyjne podejście do marketingu, które koncentruje się bardziej na wyselekcjonowanych treściach dla określonych odbiorców, a nie na treściach przerywanych przeznaczonych dla dowolnego użytkownika. „Inteligentny marketing” oferuje teraz interaktywne, zorientowane na klienta strategie marketingowe, które zapoczątkowały wielokanałowe rozwiązania marketingowe z wykorzystaniem mediów społecznościowych, blogów, Google Ads i reklam telewizyjnych).

Na początku pojawiły się komputery osobiste, później weszły pierwsze smartfony, a dzisiaj mówi się już o wpływie Social Mediów na współczesny marketing. Żaden marketer nie mógł przewidzieć, co stanie się w 2020 roku. Kiedy wybuchła pandemia COVID-19, wielu konsumentów poczuło strach i niepewność, co znacznie zmieniło ich nawyki zakupowe.

Ta atmosfera strachu i niepewności konsumentów, jak żadne inne wydarzenie wcześniej, zmusiła marketerów do dostosowania się do zmian konsumenckich. To wywiera presję na budżety marketingowe i skłoniło do ponownej oceny wydatków na reklamę.

Pandemia pozbawiła marketerów możliwości śledzenia, jak konsumenci robią zakupy w sklepach, ale przyspieszyła wykorzystanie danych w środowiskach cyfrowych.

„Jeśli firmy nie potrafią być elastyczne, słuchać i dostosowywać się do ciągle zmieniających się potrzeb konsumentów, mają kłopoty”.

— James Phillips, rok 1997, prezes Digital Transformation Platform, Microsoft

Przetrwanie pandemii oznaczało utrzymanie dotychczasowych klientów i budowanie wartości marki.  Chociaż te cele pozostają kluczowe, dwa inne znacznie wzrosły, jest to pozyskiwanie nowych klientów  i zwrot z inwestycji w marketing, co wskazuje na odejście od przetrwania w kierunku konkurowania i zarabiania.

Wraz z rozwojem technologii i lepszym zrozumieniem nawyków konsumentów marketing będzie nadal ewoluował. Nie wiadomo co czeka Nas dalej!

digitalmarketing
Źródło: AIS Media
marketing

POCZYTAJ WIĘCEJ